Spegling i Der Spiegel

Der Spiegel – en stor och inflytelserik tidning i Tyskland – har med Glömstaskolan som exempel i bilagan ”Futura”. Tyvärr finns den ännu inte digitalt. Jag läste tyska på högstadiet. Det var inte alltid så roligt, men alltid meningsfullt och begripligt, och jag skickar idag en tacksamhetens tanke till tyskfröken Gun Hernander, för att jag trots allt tror mig kunna tillgodogöra det mesta i artikeln (intervjun fick ske på engelska). Nedan min spontana översättning, vilken Gun säkert skulle sätta en och annan rödpennemarkering i, men det bästa får inte bli det godas fiende – håll till godo, ta det för vad det är.

Glömstaskolan. Den svenska skolan man kan se bildning i en digital tid i. En så cool skola! hör man ofta besökare säga ”här ser ju ut som Guggenheimmuseet”, berättar rektor för Glömstaskolan i Huddinge, nära Stockholm. Den dagsljusbeströdda ljushallen, rundade trappor, sitt-tårta och skulpturen – man kan förstå uttalandet. ”Men det riktiga häftiga är arbetet som görs i lokalerna”, säger Blixt. Skoldagen minner om hur man arbetar i start-up, på stora whiteboards samlar sig skolans team och försöker finna gemensamma lösningar. Klasser har man inte. De över 600 eleverna delas i olika grupper, utifrån vad som ska göras, betjänade av över 40 lärare och socialpedagoger. Lärandet understöds av teknik. Elever löser uppgifter med hjälp av interaktiva läromedel, men man kan alltid ställa frågor och rådgöra med varandra. Naturligtvis har varje elev en egen iPad, även när man är förkyld kan man alltså fortsätta arbetet hemma. Teknikproblem ser man inte, ”barnen känner ju inget annat än en värld full av digitalteknik” utan argumenterar ”om vi som skola inte anpassar oss till världen, blir vi obsoleta”. 

Läroplanen är densamma som i andra skolor. Men här handlar det även om mer än kunskapsstoffet. I centrum står projekt som ger näring till tankar om egen problemlösning. ”Vi måste förmedla vetande och bildning, men också ge barnen självförtroende så de tänker ’jag kan snart klara det’”, förklarar Blixt. Även sexåringar bör tränas att kunna motivera sina handlingar. ”Det ska inte bara vara tyst för att läraren beordrar tystnad, utan för att barnen själva förstår varför det ska vara så.”. Det är viktigt för rektor att eleverna ständigt frågar varför och lär sig ta ansvar. Sammantaget förväntar sig samhället sedan det av dem. ”Hur ska man lära sig fatta beslut, om man aldrig får chansen att öva på att göra just det?”.  Glömstaskolan är sedan den öppnade 2016 snabbt känd som ett flaggskeppsprojekt. Runt 100 delegationer har redan varit på studiebesök. Det svenska exemplet skulle kunna bilda skola.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*