Studietips från elever på gymnasiet

Förvaltningen har gjort en kartläggning med framförallt elever i åk 1 i Huddinge gällande övergången mellan grundskola och gymnasieskola. Vi har bett dem även göra film av materialet, men i väntan på den kan vi förhålla oss till tipsen i text, som en del i att växa och lära:

Många elever upplever att det är ett stort kliv mellan grundskolan och gymnasieskolan, framförallt är det studietakten och tempot i kurserna som upplevs högre men också att lärarna ställer högra krav i gymnasiet på förmågan att kunna planera och organisera studierna, allt enligt eleverna själva.

Nedan tipsen från gymnasieelever, riktat till elever i grundskolan:

Planering

  • Lägg ifrån dig allt, mobil etc. en timme, var 100% fokuserad en kort stund istället för splittrad en lång stund, blir spilltid
  • Gör upp en planering
  • Lämna in i tid! Låt det inte samlas på hög!
  • Prioritera – är jag nöjd med hur jag fördelar min tid och vilka resultat jag får?
  • Gör! Tänk inte så mycket på om det är jobbigt! Skjut inte upp! Sätt igång!
  • Ej sista minuten plugg
  • Reflerktera över vad du gör.
  • Planera att få in fritid
  • Prioritera
  • Organisation och struktur
  • Att göra uppgifter direkt. Skönt att ha gjort den i tid för det kommer nya uppgifter.

Studieteknik

  • Pressa dig inte för hårt
  • Ta vara på lektionstiden!
  • Anteckna för hand under lektionen, och för in i datorn efter lektionens slut. På så sätt repeterar du och kan gå tillbaka till ämnet vid behov. Fråga om du inte vet.
  • Ta initiativ! Ta eget ansvar!
  • Bra studieteknik, lär dig att plugga och om det känns tungt så ta hjälp av föräldrar, syskon, kompisar, lärare, stöd på skolan – det är OK även om det här är typ en elitskola
  • Ta en sak i taget
  • För varje uppgift specificerat vilka kunskaper
  • Studera effektivt, hitta ditt sätt att studera; generellt först, begrepp etc. sen fördjupa i det man inte förstår
  • kolla på rubrik och sammanfatta i punkt form det som står under. Gör små häften att plugga i.
  • Färger i anteckningar
  • Göra checklistor

Motivation

  • Plugga, men ta det inte för seriöst
  • Tänk positivt! Bli inte nedslagen om det går dåligt, utan inse att det oftast kommer fler tillfällen att visa vad du kan
  • Hårt arbete lönar sig! Tappa inte sugen! Håll ut i ettan- du vänjer dig vid lärarna, kraven, hela skolan!
  • Skjut inte upp saker för mycket men sätt inte heller skolan före allt annat i livet
  • Våga misslyckas lite. Hitta en gräns så man orkar med! Lär dig hitta rätt mängd plugg. Hitta din nivå.
  • Ha kvar dina fritidsintressen
  • Ge aldrig upp. I vissa perioder är skolarbetet tungt, men det blir bättre.
  • Ställ frågor till dig själv kontinuerligt, så blir det tydligt vad du har förstått och missat.
  • Gör saker som får dig att slappna av
  • Hitta vad som gör just dig motiverad till att plugga.
  • Lärarna motiverar, intressanta att lyssna på. Ämnen som intresserar. Att kunna ha en bra framtid
  • Roliga ämnen, att klara alla ämnen.
  • Nå godkända betyg, Känslan att omdömena är bra, ökad kunskap, kunna plugga vidare
  • Kunskap motiverar, bra att kunna saker!
  • Intresserad av utbildningen. Koppla skolan till framtida yrke.
  • Att bli bättre i ett ämne
  • Att kunna plugga vidare. Lära sig nya saker, som intresserar.
  • Att få jobb

Relationer i skolan och privat

  • Var aktiv, skapa kontakter med lärare och elever
  • Hitta på kul med kompisar och familj. Laga middag tillsammans.
  • De bryr som om att få ett bättre betyg
  • De hjälper
  • De pushar till högre prestationer
  • Ja, de är rättvisa. Ingen favorisering av elever
  • Ja, de hjälper till. De visar att man vill lyckas
  • Får mycket hjälp. De bryr sig om mig.
  • Ja, speciellt med vissa lärare/ämnen
  • Alla lärare är snälla och bryr sig
  • Lärare kommer fram och frågar hur det går. Frågar om det behövs hjälp. Stöttar vid motgångar.

Övrigt

  • Se till att du kommer igång
  • Plugga lite hela tiden
  • Måste hinna med dig själv också, ligga i fas i ditt arbete.
  • Att inte underskatta pluggandet. Gör det som behövs i tid! Viktigt med sömn. Otroligt viktigt.
  • Visa framfötterna från början, göra sitt bästa. Det sätter standarden och du visar läraren att du är att räkna med

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*