Varför motverka aktiva soffpotatisar?

Enligt forskning ger pulsträning – en ökad puls till ca 80% av max –i loppet av totalt 20-25 minuter en minskad stressoch ökad uppmärksamhetdå hjärncellerna förbereder sig för att avkoda och processa ny information och kunskap. Detta gör att eleverna får större och bättre fokus, lättare för att kunna koncentrera sigoch mer energivilket ger möjlighet till bättre inlärningsförmåga.

Pulsträning ger störst effekt inom 90 minuter efter ett pulspass. Självklart är pulsträningen ingen ”quick fix” utan eleverna måste fortsätta anstränga sigoch presentera på egen hand ändå men att höja pulsen innan ett arbetspass ger många fördelar. Skolans trappor ger också en naturlig pulshöjning, om än inte på samma nivå.

En annan anledning till varför vi vill erbjuda pulshöjande aktiviteter och andra rörelseaktiviteter dels under morgonen innan skolstart samt under hela dagen är för att arbeta bort den ”aktiva soffpotatisen”. Idag är många barn och ungdomar aktiva medan de utövar sport och andra aktiviteter på fritiden men under resterande tid – vilket motsvarar ca 70% av dagen i övrigt – så sitter de stilla. Forskning tyder på att svenska barn och ungdomar är mer stillasittande än de amerikanska, och man pratar ofta om de växande ohälsotalen där.

Att motivera och göra eleverna medvetnaom varförvi har pulsträning och få dom att förstå vinsten och syftet med den är jätteviktigt!

Det är också viktigt att det är roligt för att de ska vilja komma tillbaka varje dag vilket är vårt mål och vår strävan. Därför låter vi eleverna vara delaktiga i planeringen, i valet av aktiviteter, hellre än att de når sin 80 procentiga puls vid varje tillfälle. Vi ser hellre att de rör på sig lite och ofta än inte alls!

/Sandra, hälsopedagog

Anders Hansen, överläkare i psykiatri, berättar ovan om den senaste vetenskapen kring hur träning direkt påverkar hjärnans funktioner och vår hälsa.

3 kommentarer

Kommentarrubrik

Stefan

Stefan

Verkligen bra att ni börjar med pulspass i skolan, riktigt, riktigt bra 🙂

Svara

Kommentarrubrik

Glömstaresan

Glömstaresan

Tack, vi upplever att det gör stor skillnad (för de som väljer att delta) och har många vinster.

Svara

Kommentarrubrik

Malin

Malin

Detta är förstås jättebra! Dock känner jag mig frågande till att barnen på fritids kan tillbringa eftermiddagarna sittandes med ”lärplattorna”. När jag hämtar mitt barn har han suttit ett par timmar med youtube eller spel på Google istället för att göra volter eller röra sig på andra sätt som innan lärplattans intåg i hans skoltillvaro. Det bekymrar mig...

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*