Så rustar vi oss för en digital värld

Vi lever i en digital tid. Vi som föddes innan internet har ännu en relation till ett liv utan uppkoppling, dagens barn har det inte. Vi vuxna behöver förstås vara med på deras resa där mycket finns att lära och träna – tillsammans. Liksom även utmana och vidga deras, utifrån vår horisont och våra erfarenheter.

Vi skyddar barnen i världen, inte ifrån världen. /Anne-Marie Körling

Bara för att det sedan urminnes tider förekommit mobbning och konflikter i idrottens omklädningsrum har få föreslagit att vi ska förbjuda idrotten. Vi lär och tränar istället, skapar rutin och sammanhang.

  • främjande (skapa en god kultur och gynnsamma förhållningssätt)
  • förebyggande (skapa handlingsberedskap för när saker händer)
  • åtgärdande (agerar när saker händer, klokt och balanserat – lång- och kortsiktigt).

– Jag tror att det är viktigare vad man gör med skärmtiden än att man sitter med skärmar. Sitter man och hatar på Facebook eller tittar på skräp på Youtube är det dåligt. Men det finns också otroligt mycket bra man kan göra. /Karin Nygårds SvD 9/4-18

Som så ofta är BALANS ett gott ord. I skolan tar vi ansvar för den, vi använder iPad där de är ändamålsenliga, penna och papper där det är mer ändamålsenligt. Böcker läser vi både på skärm och i pappersformat, båda har sina för- och sina nackdelar, vilka vi alla behöver få uppleva. Hemma behöver du som förälder och vårdnadshavare ta ansvar för att vidga barnets vyer och lägga grund för gynnsamma förhållningssätt. Vi bör även fundera över hur vi fungerar som förebilder – hur har vi det egentligen med våra egna skärmar?

– Vi måste engagera oss i våra barns liv, både det fysiska och det digitala. På samma sätt som vi kan säga ”Du verkar inte glad när du har lekt med den och den kompisen, vad beror det på?” borde vi säga ”Du verkar inte glad när du använt den och den appen, hur kommer det sig?” /Karin Nygårds SvD 9/4-18

Vi kan bara utgå från vår egen förståelsehorisont. Källkritik blir allt viktigare att lära sig.

Om vi är medvetna om att vi kommer att tolka allt vi läser utifrån vad vi redan tror på, men att andra tror på andra sätt, kanske det blir lättare att förstå att man kan uppfatta världen på olika sätt. Det är en spännande diskussion att ha med våra barn. /Karin Nygårds SvD 9/4-18

Vi har också en del att lära från och med de unga – om vi tar oss tid. Det är det väl värt. Några tips på resurser finns på Bra-att-ha-sidan, fler mottages tacksamt!

 

4 kommentarer

Kommentarrubrik

Gunnar FN

Gunnar FN

Låter bra. Som alltid är en medveten balans viktig, precis som sunt förnuft. Att skolan i den moderna världen är en del av världen i stället för delvis utanför. Lycka till.

Svara

Kommentarrubrik

Glömstaresan

Glömstaresan

Tack! ”Haken med vanligt sunt förnuft, är att det inte verkar vara så vanligt”... Medveten balans borde överhuvudtaget vara ordet för dagen i skolan (och en hel del andra verksamheter med).

Svara

Kommentarrubrik

ANNA / BOIHUSBIL

ANNA / BOIHUSBIL

Det är så mycket kloka tankar hos dig och din skola. Gillar vad jag läser. Balansen. Den vi lätt glömmer av i allt gasande. Livet, vi glömmer det, vi stannar inte upp och njuter. Vi springer. Det digitala har ökat hastigheten. Jag älskar och jobbar med digital teknik, men balansen. Den är inte lätt att hitta. Hoppas jag själv har närmat mig den nu. Tacksam att ni arbetar med detta svåra på skolan!

Svara

Kommentarrubrik

Glömstaresan

Glömstaresan

Tack för det - BALANS är ett begrepp vi borde lyfta högre och oftare. Vi gör alla vad vi kan!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*