Förr: ”gympa” Idag: ”Idrott och hälsa”

Ämnet Idrott och hälsa har tidigare varit ett ämne där det ska ”göras saker” till att idag ha blivit mer av ett kunskapsämne. Det är viktigt att förväntningar står i samklang med de uppdaterade utgångspunkter som gäller. I vår statliga läroplan finns sex tydliga ämnesområden man ska lära sig kunskaper inom:

  • Hälsa och livsstil
  • grovmotorik och rörelse
  • simning och livräddning
  • dans
  • orientering
  • friluftsliv och utevistelse.

Tar man en titt i kursplanen för idrott och hälsa hittar man inte ett enda ställe där ”boll” nämns,

– vilket kan vara förvånande – men visst kan man använda bollen som redskap för att utveckla allsidiga rörelseförmågor som exempelvis koordination.

Vi strävar efter att alla elever ska delta i så stor utsträckning som möjligt och utvecklas efter sina förutsättningar. Ständigt får vi lärare höra elever säga

”kör vi med att man åker ut?” eller ”hur kan man då vinna?”

men i vår undervisning försöker vi undvika att göra aktiviteter  eller lekar där de som inte lyckas åker ut. Vi vill få eleverna att förstå vinsten i att göra så bra man kan och att utmana sig själv istället för att glädjas över att andra elever åker ut i aktiviteten. På Glömstaskolan har vi fördelen med långa lektionspass tillsammans med varje årskurs och därmed kan vi fläta samman teori och praktik kontinuerligt.

Likväl som man tar med materialet som behövs till de teoretiska ämnena som penna, lärplatta och böcker, lika viktigt är det att ta med ombyte samt lärplatta till undervisningen i idrott och hälsa. För att ge eleverna bästa möjlighet att utvecklas gäller det att eleverna har oömma kläder på sig. Golvet i idrottstältet är ganska hårt och för att eleverna ska kunna göra sitt bästa är det en fördel att ha gymnastikskor på sig. Vi är medvetna om att omklädningsrum ofta kan upplevas vara en otrygg plats och gör det vi kan för att det ska bli tryggare. Vi har skärmförbud, en närvarande vuxen samt duschdraperi så man får duscha själv. Vi vet av erfarenhet att om en elev väljer att inte duscha efter avslutad undervisning, kommer den ofta inte att delta fullt ut och göra sitt bästa. Detta på grund av oro att lukta svett resten av dagen. Om en elev går svettig under skoldagen kan det medföra andra  saker utöver att man luktar illa; exempelvis kan klasskompisar ta avstånd ifrån eleven på grund av hygieniska skäl. Därför ser vi  lärare det som betydelsefullt att eleverna känner att de kan duscha efter undervisning i idrott och hälsa.

Frågor och funderingar om ämnet idrott och hälsa framförs gärna till oss!

/Stina Persson, leg lär, Max Enström leg lär – med färsk utbildning i b

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*