Nyfiken på Glömstaskolan?
Vår skola möter mycken nyfikenhet från många håll. Vi är tydliga med att vi inte har någon särskild pedagogik och följer samma skollag, läroplan och pedagogiska plattform som övriga kommunala skolor i Huddinge. Däremot gör vi en del medvetna val vilket skapar möjligheter. I vår SåHärGörVi gör vi tydligt
”vilka mål utbildningen har, vilka krav skolan ställer och vilka rättigheter och skyldigheter elever och deras vårdnadshavare har. Att den enskilda skolan är tydlig i fråga om mål, innehåll och arbetsformer är en förutsättning för elevers och vårdnadshavares rätt till inflytande och påverkan. Det är inte minst viktigt som underlag för den enskildes val i skolan. ”/Läroplanen Lgr11
All organisation handlar om vägval, med för- och nackdelar, där det inte fungerar att plocka russin ur kakan. Vi ser gärna att man hälsar på innan man söker plats på Glömstaskolan, liksom läst igenom SåHärGörVi (FAQ, svar på vanliga frågor). Här på Glömstaresan har vi också publicerat snart 100 blogginlägg med erfarenheter, utgångspunkter och lärdomar. Bläddra gärna igenom dessa för en fördjupad bild. Alternativt börja med dessa:
- Cykelblåmärken, pulkabacke, modighetsmedaljer
- Samverkan i en ny tid
- Skolministeriet om vår lärmiljö
- Ansvar för gynnsamma förhållningssätt
- Vår regel fungerar
- Vems är kläderna och ansvaret?
- Läxfritt? Nja, vad utgör egentligen en läxa för livet?
- Nolltolerans, lugn och lärande på vägen
- Därför teambaserad organisation
- Professionen äger ansvar för gruppindelning
- Förbereda hösten utan att veta vem som blir fröken, går det?
- Varför ökad fysisk aktivitet?
- En socialpedagogs vardag
- Prata om eller med?
- Göra med eller åt?
- Trygghet tillsammans
- #metoo genom elevrådet och gyllene regeln
- Våga för att lyckas – undervisa sex- och sextonåringar tillsammans?