Göra prao som rektor?

Floria & Felicia i åk 6 åt lunch med rektor Magnus en fredag. Frågan kom upp om vad en rektor egentligen gör på dagarna. Vi kom överens om att de skulle undersöka om det skulle fungera för verksamheten och i så fall skulle få göra prao hos rektor på måndagen. Så blev det, här är Florias tankar efter dagen:


Dagen som rektor har varit intressant. Jag lärde mig om olika saker som hur det är att vara på ett möte och hur man kan leda möten. Och det var kul att ha en namnbricka på sig och få sitta på kontoret.

 

Regeln ”vi vill varandra väl vi gör varandra bra” upplevde jag genom att rektorn Magnus plockade undan disken från diskmaskinen utan att bara lämna disken där. Jag lärde också mig hur man brygger kaffe och hur kaffet är viktigt i möten.

 

Jag förstod att rektorer har väldigt spikade scheman och många möten. Som rektor måste man kunna hantera olika situationer på ett bra sätt och kunna vara tillgänglig när det behövs, det är också viktigt att ha bra kontakt med sina kollegor för att kunna jämföra och diskutera på ett bra sätt. Det är vad jag upplevde som rektor för  en dag.


Stort tack Floria och Felicia! Jag som rektor fick också med mig mången lärdom och perspektiv på min tillvaro.. För vad gör egentligen en rektor på dagarna? Varför gör man det? Varför inte? Jag är glad över en gedigen bakgrund som lärare och facklig företrädare, men är ny i rollen som skolledare och rektor. Precis som rektor Peter ser jag mig som legitimerad lärare med ett skolledaruppdrag, som har delvis andra perspektiv och abstraktionsnivåer och andra beslut att fatta. En del skiljer sig, annat har likheter:

När rektorsjobbet är bra, då är det riktigt bra. När det är tungt, då är det riktigt tungt. Det är mycket sällan tråkigt.

Precis som lärarjobbet.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*