Kommunikation är inte lätt

Jag vet att du tror

att du förstår

vad du tyckte att jag sa

men jag är inte säker på

att du inser

att vad du hörde

inte var vad jag menade.

Kommunikation är sällan lätt. Vi som är födda på 1900-talet minns burktelefonerna med två konservburkar, ett snöre och två tändstickor. Roliga att leka med, men det var inte alltid det man ville säga som kom fram. Samma med viskleken, ytterst sällan kom det ursprungliga meddelandet fram ens med ganska få personer i ringen. Samma gäller faktiskt för ganska mycket av kommunikation även i dag. Kommunikation handlar alltid om (minst) två parter, som båda äger sitt ansvar för att kommunikation ska uppstå: sändare och mottagare. Ofta kan man turas om i dessa roller, så att dialog uppstår. Dialog bygger på en vilja att förstå den andre, inte alltid tycka och tänka lika.

Om sändaren tar ansvar för vad den kommunicerar, så får mottagaren ta ansvar för hur den väljer att uppfatta det som kommuniceras.

Det är bra om det är tydligt vad som kommuniceras i olika kanaler och att sändaren konsekvent håller sig till fastställda kanaler. Vi människor har olika preferenser och det finns ingen kanal som alla har som favorit, det viktigaste är att det görs tydligt, så att mottagaren lätt kan låta sig informeras. Vi försöker vara tydliga i vår SåHärGörVi/FAQ hur vi ser på kommunikation, så att var och en kan förhålla sig till det.

På Glömstaskolan har vi valt att använda oss av bloggar för den framåtsyftande informationen samt för en växande samling av svar på vanliga frågor i en särskild blogg: FAQ/SåHärGörVi. Följer man skolans och respektive årskurs blogg får man del av all skolans information om vad som är tänkt att hända framgent. Inga lappar att leta efter i barnens väskor! Normalt handlar varje blogginlägg om ett enda ämne, vilket gör det hela lätt sökbart. Man kan prenumerera på varje blogg och får då e-post så fort ett nytt inlägg kommer (se efter i skräp-korgen om du inte nåtts av bekräftelsemejlet från prenumerationen – hör av dig om det inte fungerar!). Om man gillar traditionella veckobrev kan man gå in varje vecka och läsa ikapp det som kommit sedan sist (men riskerar att ha missat något som var lite extra bråttom/akut).

Öppna flöden på Instagram ger en bild av vad som händer i verksamheten, för den som inte har möjlighet att på plats hälsa på och se hur vi har det. Vi är även aktiva i andra sociala media, men ser dem mer som en kanal för envägsinformation på ett mer övergripande plan för nyfikna lärare, föräldrar och elever som ännu inte börjat på skolan.

Tydligt nog? Det blir det aldrig. Men vi fortsätter utvecklardet vidare tillsammans.

2 kommentarer

Kommentarrubrik

Therse

Therse

Bea så, allmänn kommunikation från skolan tycker jag fungerar mkt bra. Däremot saknar jag info om respektive klass/åk utveckling, aktuella aktiviteter eller om vilka områden/teman som man jobbar med nu och skall göra framgent inom närmaste framtid. Ett sätt är att prata och fråga sina barn, men om man som i vårt fall har ett tystlåtet barn, får vi i princip ingen info alls den vägen.. Hur skulle ni föreslå att vi kan lösa den kommunikationen?

Svara

Kommentarrubrik

Glömstaresan

Glömstaresan

Stort tack för det! Ja, här har vi ett utvecklingsområde, tyvärr har det gått trögare än tänkt att komma igång med iTunesU som är tänkt att samla alla planeringar. Även Unikum (plattform för det egna barnets utveckling, gemensam för hela Huddinge) verkar ta sin tid, även om det också är på gång. Vi får ta oss en funderare hur vi kan göra så länge!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*