Kommunikation? Vi får det att funka 2

Här kommer så ett utdrag till ur Magister Magnus bidrag i antologin ”Vi får det att funka!” (Ekerlids förlag 2016). Anledningen till att vi publicerar det här är förstås att det har bäring på det vi tänker och gestaltar:

IMG_3287Varför kommunikation?

För att hjärnan ska minnas något behöver det först tänkas (Anna Tebelius Bodin). Kommunikation är ofta ett bra sätt att få elever att tänka – och därmed att minnas bättre. Kommunikation kan göras på många olika sätt och en fördel med digital teknik är dess multimodala möjligheter bortom tal och skriftspråk. Den ger helt andra möjligheter till såväl spridning som smidig dokumentation. Att det finns en äkta mottagare bortom mig som lärare triggar många elever. Jag minns ännu när min första tvåa redan på 90-talet skulle få sina arbeten om dinosaurier publicerade på det då ganska nya World Wide Web (dvs det som i dagligt tal idag ofta kallas internet). Det gjordes med hjälp av en medieklass i åttan, som därmed fick ett äkta externt producerat material att träna hemsidestillverkning på. Mina elever arbetade så engagerat och stolt utifrån

hela världen kommer att kunna läsa min text”…

När jag undervisade sexåringar såg jag också till att föräldrarna och jag hade mejlat innan vi introducerade dem för hur e-posten fungerade. Oj, vad många som gick igång när de öppnade e-posten och där hittade ett riktigt meddelande! Jag kunde förstås inte springa runt och hjälpa alla att läsa, så de fick motivation att försöka både på egen hand och tillsammans. När de väl läst ville de förstås också svara – äkta kommunikation med äkta mottagare. Plus en påminnelse om den uppenbara kompetensen hos lärare med yngre elever att kunna läsa texter med ljudenlig stavning utan mellanrum mellan orden…

För sexåringarna var det inte heller något konstigt med att de mejlade artisten Laleh och frågade om hon ville komma och sjunga på skolans invigning, då en av hennes låtar blivit ”deras sång”… Även om det på invigningen istället blev energigivande Panetoz som stod för musiken, inkl vår låt. Musik är också ofta en form av kommunikation!

”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga.” /Lgr11 kap 1

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*