Ledarskap i rättan tid – utan morgonsamling

I morse var det som vanligt lugnt i gruppen. Istället för storsamling direkt på morgonen har vi infört en lugn individuell incheckning med lugnt eget arbete som start på dagen. Incheckning sker hos någon av pedagogerna (elevens uppgift att ta reda på vilken, ofta har den en särskild hatt som symbol).

Samling det första som sker på morgonen är ett för-givet-tagande som faktiskt inte gynnar så särskilt många barn. I synnerhet inte de som, ofta på grund av föräldrars planeringsmiss, kommer in för sent.

Istället för att utsättas för hela gruppens blickar kan elever i behov av mindre sammanhang finna dessa om man har incheckningsmorgon. Vi vuxna har då också större chans att fånga upp om det är något vi behöver prata om – samtidigt som vi har tid med det. Med storsamling direkt på morgonen ställs vi ofta nog inför valet ”ta hand om den enskilde eleven” eller ”leda gruppens samling”, nu slipper vi ifrån det.morgonincheck

Men det kräver förstås att det finns ett ledarskap och att man har tränat eleverna vad och hur man gör när man är i skolan. Denna morgon var det några sexåringar som glömde bort sig och påbörjade en jaga-lek. Fritidspedagogen var förstås autentiskt närvarande och  fångade direkt barnen innan det hunnit eskalera. Det är ju så mycket enklare att ta tag i situationer tidigt och innan de hunnit eskalera. Även detta fokus går att träna. Pedagogen fångade barnen lugnt men tydligt och tog sig tiden att verkligen fråga eleverna vad som hade hänt, hur vi vill ha det tillsammans, hur de såg på diskrepansen mellan hur det blev och hur vi vill ha det, vad vi kan göra nu och hur vi ska göra nästa gång. Inte vad vi inte ska göra nästa gång, utan hur vi alla ska göra redan från början för att få det som vi vill ha det.

Barndomen är en liksom gränslös tillvaro där allt kan hända och vuxna ibland dyker upp i rättan tid. /Abdellah Taïas

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*