Förhållningssätt GRIT

Tänk så ofta det faktiskt är så, att det inte i första hand handlar om talang, utan om ihärdighet och engagamang. På Bett-mässan hade vi som var där turen att få lyssna på Angela Lee Duckworth och ”Grit: the power of passion and perseverance”. Det hon säger är inte några egentliga nyheter; för att komma långt, måste man orka gå långt. Och för att orka gå långt måste man vara ihärdig, ha tåga, vara trägen, kämpa, ha driv, visa sisu, ha gott gry… Det är ju faktiskt inte så att Zlatan bara går ut på planen och lattjar lite, bakom hans stora framgång ligger många, många timmar både med boll och i bänkpress och löparspår.

Vilken nytta har Zlatan av bänkpressen på plan?

IMG_1405Trots det är det tyvärr gott om svenska barn, ungdomar och vuxna som tror att det först och främst handlar om talangAntingen har man det, eller så har man det inte. Har man det är det räkmacka, har man det inte så kan man lika gärna ge upp. Oavsett vilket, så är risken stor att man inte lägger in den kraft och det engagemang som faktiskt krävs för framgång istället för att träna upp sin förmåga till ihärdighet/tåga/grit/driv.

IMG_1404På Glömstaskolan har vi återkommande visat youtubeklippet med ”Austins butterfly” som ett konkret exempel på vikten av ihärdighet – och tydlig och rak återkoppling. Eftersom vi i år bara har sexåringar har vi fått live-översätta, vilket inte varit något problem (det behövs hursomhelst pausas för gemensam reflektion).  Vi tänker också visa ”Maybe it’s my fault” med Michael Jordan för våra elever. Världens genom tidernas bäste basketspelare blev först inte ens blev uttagen till collagelaget. Men istället för att ge upp bestämde han sig då och där för att träna mer och hårdare än någon annan, och på den vägen är det.  Kanske vi även visar Ola Wallströms Attityd?

Kunskapsvaxtenvt2016Vi är nu i slutfasen av terminens elevledda utvecklingssamtal. Efter att eleven hälsat välkommen, anvisat platser och berättat om agendan får vi se en kort och enkel film med några konkreta exempel på vad eleven lärt och tränat. Efter det pratar vi faktiskt om elevens självskattning av sitt egna förhållningssätt till sitt skolarbete. Det är i form av en trappa som bland annat går från ”arbetar inte alls” via ”arbetar men mest med det som är roligt” och ”arbetar ofta med det jag behöver” till ”tar stort ansvar för mitt lärande och gör alltid mitt bästa”. Utvecklingssamtal ska självklart kretsa kring elevens kunskap och bildning, men elevens förhållningssätt är nyckeln till framgång… Skolans uppdrag är att skapa bästa möjliga betingelser för lärande o utveckling, men eleven måste förstås dra sitt strå till stacken och ta sin del av ansvaret – här är det väl lika bra att vi är raka och tydliga. Eller?

Och ja – förhållningssätt och goda vanor går att medvetandegöra och utveckla, men framförallt – träna, träna, träna. Inte självklart som egenvärde, men utifrån att lärare tar ett långsiktigt och ihärdigt ansvar att för elevernas kunskapstillväxt

stödja deras personliga utveckling och skapa goda betingelser för varje elevs lärande, utveckling och förmåga att utveckla kritiskt tänkande /Lärares yrkesetik

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*