Mål att nå, önskningar att uppfylla och självbild att bekräfta

ViArEnGruppSom

Skolvardagen är fylld av förhållningsregler – men vet eleverna vilka mål dessa regler svarar upp till? Har alla 35 personer i den här gruppen, stora som små, samma bild av vilka vi är tillsammans, som grupp? Två högst relevanta frågor som synliggjordes när vi läste förstalärare Therese Linnérs blogginlägg, som beskrev hur hon och eleverna startat upp vårterminen 2016 tillsammans med eleverna.

Jag vågar påstå att det är mycket vanligt att vi jobbar med att ta fram gemensamma regler, alternativt synliggöra förutbestämda förhållningsregler, runt om i landets skolor. Tyvärr handlar reglerna ofta om vad vi inte får göra, snarare än vad vi förväntas göra. Och en chansning är att dessa regler än mer sällan kopplas ihop med gruppens självbild. Men genom att efterbilda det arbete som Linnér och hennes elever förebildat, har vi i Glömstaskolans förskoleklass både uttalat och synliggjort våra gemensamma förväntningar samt skapat förhållningsregler som baseras på önskvärt beteende. Det är uttalat och tydligt, ingen elev blir lämnad kvar att gissa vad motsatsen till det icke önskvärda beteendet kan vara eftersom att de gemensamt och tillsammans satt ord på hur Glömstaskolans förskoleklass är.

Tillsammans har vi skapat mål att nå, önskningar att uppfylla och en självbild som är bra att bekräfta! En härlig start på 2016.

FrokenAnnVisitkortGlomstaMskollogga

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*