Vems är kläderna och ansvaret?

Idag efter idrotten, en sexåring i omklädningsrummet:

Jag hittar inte min andra strumpa!

Den närvarande lärarens svar:

Då föreslår jag att du letar upp den.

Elevens svar:

Men jag är så dålig på att leta.

Lärarens svar:

Vilken tur att du nu får chansen att träna på det.

Det är inte mina strumpor och du behöver faktiskt inte min hjälp här. Knappt ens hjälp med lämpliga strategier om än träning av gynnsamma förhållningssätt (som att det är bra att engagera sig i att leta efter saker som är borta, vilket kan göras på olika mer eller mindre effektiva sätt).

Eleven hittade ganska snart sina strumpor. Och lärde sig dessutom något väldigt viktigt på köpet:

Jag kunde ju klara det själv!

Såhär tänker vi överhuvudtaget när det gäller kläder. Eleverna ska enligt läroplanen lära sig och träna att få ta stigande ansvar utifrån ålder och mognad. Självklart pratar vi utifrån #hållbartihop hur man bör hålla ordning på sina kläder liksom klä sig utifrån principen kläder-efter-väder, men de kan absolut  förväntas hänga upp sina kläder själv, dra igen blixtlås, sätta på vantar och varma kläder… De flesta kan det redan från förskolan, det är hursomhelst ett ansvar som först och främst ligger hos föräldrar. Vi var också tydliga på föräldramöte:

Köper du knytskor till ditt barn så är det ditt ansvar att lära det att knyta sina skor.

För nog tjänar vi alla på att träna oss i att ta det ansvar som är vårt?

4 kommentarer

Kommentarrubrik

Peter Bragner

Peter Bragner

Här handlar det om att ha höga förväntningar och rimliga krav. Vi tror att eleverna klarar av och vi har krav på att de försöker. Det viktiga i arbetet här är att sedan inte skuldbelägga om det går åt skogen. Utan istället uppmuntra till att hitta nya strategier. Att känna att man kan och klarar av är viktigt. !

Svara

Kommentarrubrik

Magnus Nyberg Blixt

Magnus Nyberg Blixt

Ja, vi är ju inte här för att visa vad vi kan, utan för att lära oss. "Om vi tror att de kan, får vi väldigt ofta rätt. Om vi tror att de inte kan, får vi nästan alltid rätt"...

Svara

Kommentarrubrik

Förhållningssätt GRIT / TÅGA - Magnus Blixt

Förhållningssätt GRIT / TÅGA - Magnus Blixt

[…] för lärande o utveckling, men eleven måste förstås dra sitt strå till stacken och ta sin del av ansvaret – här är det väl lika bra att vi är raka och tydliga. […]

Svara

Kommentarrubrik

Inte alltid tillgänglig: Strömsparläge - Magnus Blixt

Inte alltid tillgänglig: Strömsparläge - Magnus Blixt

[…] finns ingen anledning att höra av sig i tid och otid till skolan med synpunkter på sådant som snarare är föräldra- och barnansvar än något för skola och lärare. Mejl författade sent fredag kväll efter livliga diskussioner […]

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*