Lärmiljö för vem och vad? Varför? Varför inte?

Veclippman2ka 44 – viktig tid för kompetensutveckling och inspiration till nya tag. Vi har bland annat haft förmånen att ha och delta i workshop och föreläsning med Peter Lippman, arkitekt som forskar på lärande.

Peter är en stor inspiration för oss, med sina tankar att man – förstås – måste bygga sina rum runt lärandet och inte något annat. Det finns tyvärr gott om för-givet-taganden i skolan (som att varje elev måste ha en egen bänk och en fast plats, vilket kan vara sant i ett rum där bänkar står i rad men inte behöver vara det om man skapar ett annat rum och en annan kultur).

Det handlar väldigt mycket om att ställa sig de två frågorna:

Varför? Varför inte?

– samt dessutom följa upp, följa upp, följa upp:

Var sätter sig eleverna? Varför? Hur rör de sig? Varför? När byter de plats? Varför? När lär de sig? Varför? Hur samarbetar de? Varför? När uppstår konflikter? Varför? Vad tycker eleverna fungerar? Varför?

När det blir knöligt på vägen gäller det att orka hålla i och hålla ut. Det enklaste som finns är tyvärr att backa tillbaks till det som är känt, även om vi inte tror på att det är det bästa. Vi tänker fortsätta vår resa tillsammans, med Peter Lippman och med våra elever. Vill du vara med är du varmt välkommen – om du är villig att på allvar ställa dig frågorna varför? varför inte?

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*