Gynnsamma Förhållningssätt Tränas Tidigt

IMG_0479Det är många förmågor som behöver tränas i och utanför skolan för att man ska kunna skapa sig ett hållbart gott liv i ansvarig frihet, vilket är långt bortom att nå samtliga kunskapskrav (även om det ofta nog kan vara viktigt delmål på vägen). Vi försöker ofta prata med eleverna om det, för att medvetandegöra varför vi gör det vi gör. Ofta nog hör de frågorna:

Vad är det vi tränar nu? Hur vill vi ha det tillsammans?

Denna vecka har vi bland annat tagit halva gruppen till simhallen. Inför senare kunskapskrav måste där läggas en grund. Dessutom la vi tid och energi på att träna gynnsamma förhållningssätt på buss, i trappor, i omklädningsrum, dusch, bassäng och bastu. En del har förstås tränats i detta hemmavid, men långtifrån alla. En likvärdig och hållbar skola behöver fungera kompensatoriskt. Dessutom är det skillnad att åka med sina föräldrar och med en större grupp…

IMG_0430Vi har även i mindre grupper tränat på att åka buss och pendeltåg. En skön sak med förskoleklass är att vi utan problem kunnat lägga dryga två timmar per grupp på att

  • vänta säkert på en buss,
  • gå in och sätta oss lugnt
  • gå av säkert och lugnt, samlas
  • åka rulltrappa
  • gå in genom läskiga pendeltågsspärrar,
  • låta folk kliva av innan man går på
  • sätta oss lugnt och tryggt (överblickbart)
  • kliva av säkert
  • gå ut genom läskiga pendeltågsspärrar
  • gå nerför trappa lugnt
    – och så alltihop tillbaks igen.

Om eleverna tränas i gynnsamma förhållningssätt i vardagen redan från början ger det stora möjligheter att senare lämna skolan för olika givande och lärorika studiebesök. Vilket torde vara nog så viktigt om skolan ska kunna bli begriplig och meningsfull!

IMG_0473Vi har också haft en ”Leksaksdag”. Det är egentligen något som flera av oss är preliminärt skeptiska till, men nu hade eleverna tydligt fört fram frågan på elevråd och vi vill förstås uppmuntra den demokratiska ådran. Vi tänkte också att det skulle kunna bli ett bra tillfälle att träna olika gynnsamma förhållningssätt. För det är klart att leksaker medtagna till skolan potentiellt kan leda till olika typer av konflikter. Konflikter är dock inte farliga i sig, utan kan – rätt hanterade – lära oss ett och annat om livet. Inte minst vad som är ett gynnsamt respektive ett ogynnsamt förhållningssätt. Men då måste vi våga utsätta oss för situationer som kan bli jobbiga och orka ta en dialog när det väl händer. En tydlig utgångspunkt i vårt arbete här är att barn är värda att bli lyssnade på (tycker, tänker, känner, behöver), men att vi vuxna har såväl mandat och ansvar att vara tydliga i att bestämma vilka förhållningssätt som är OK och inte. När det gäller de gynnsamma behöver vi blåsa på lågan och hålla brandkår borta, de ogynnsamma behöver trimmas bort – inte minst för elevens egen skull!

Ett exempel på det förstnämnda är att vi mer och mer istället för att visa irritation gentemot elever som är sena in från utevistelse istället premierar de som är i tid genom att exempelvis visa ett intressant filmklipp. De som är snabba ut när vi ska iväg får en stund i klätterställning…

Vi tränar vidare utifrån #hållbartihop! Detta gäller förstås inte enbart barnen, även vi vuxna behöver träna på gynnsamma förhållningssätt om vi ska kunna leva och leverera hållbart.

Som tur är har varje vaken stund har lärandepotential! Det handlar inte främst om att göra rätt eller fel, utan att göra  vad man kan för att utveckla gynnsamma förhållningssätt som är hållbara över tid.

1 kommentarer

Kommentarrubrik

Undervisning: Nå varje elev - del 2 - Magnus Blixt

Undervisning: Nå varje elev - del 2 - Magnus Blixt

[…] se till att direkt skapa ett förtroende hos både elever och deras föräldrar samt faktiskt träna in gynnsamma förhållningssätt redan från början. Dessutom påminde mig fredagens tuffledarskapsträning tillsammans med dagens […]

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*