Hur har du det med reträttplatser?

Att fika med goda vänner är ofta utvecklande och lärorikt. Att gå ut på cafe är trivsamt, då någon annan serverar och fixar i en mer eller mindre mysig miljö.

Fråga: om du får välja, var sitter du då helst på ett cafe?

Svarar någon ”gärna i mitten, med folk bakom ryggen”? Skulle inte tro det. Hörn och väggar är populära hos oss människor.  Sannolikt går det tillbaks till vikten av att skapa (en känsla av) trygghet och säkerhet. Detta är två saker som vi vet är absoluta – men ej tillräckliga – förutsättningar för lärande och utveckling.

Hur många hörn har ett klassrum?

Svaret i de flesta fall torde vara fyra. Varav läraren i allmänhet lagt beslag på minst två. I många klassrum sitter barnen i rader, så att de flesta sitter ”i mitten” med folk bakom ryggen. Och så undrar vi varför många barn är oroliga (i synnerhet de i svårigheter)… Mången elev som erbjuds en reträttplats kan dock prestera goda resultat även inom klassens ram. Om vi nu vill ha en skola som inkluderar varje elev

Om jag bara hade ett klassrum med bättre möjligheter, då …

Självklart kan olika rum ge olika möjligheter och meningserbjudanden (Hipkiss 2014, Lärarfavoritavhandling), men väldigt mycket går faktiskt att göra inom befintliga väggar! Om man nu inte väljer att fylla varje rum med stolar och bord förstås… (om någon har forsknings som visar att just sitta vid stol och bord skulle vara det som ger maximalt lärande får ni gärna dela den med mig! Fokus kan fås på många sätt, och lärplattor vid bord torde vara chiropraktorns våta dröm). Sedan handlar det förstås först och främst om struktur, ledarskap och att bygga en kultur. Visst har vi på Glömstaskolan en unik förmån här i en helt nybyggd skola, men var och en måste göra vad den kan för att skapa den kultur som skolan behöver, i de klassrum vi har.

 

Standardskåp i mången klassrum, har ofta en fast placering...

Standardskåp i mången klassrum, har ofta en fast placering.

... men kan lätt göras om till fungerande läs-, mys- och reträttplats.

… men kan lätt göras om till fungerande läs-, mys- och reträttplats.

Skolporten Magasins senaste nummer hade artikel om mitt förra klassrum – med 21 skapade hörn i en standardpaviljong. Den baserades på samarbetet jag har med Peter Lippman, som är något så ovanligt som en arkitekt som forskar på lärande. Ett av våra seminarier på Skolforum är redan fullbokat, men han kommer även till Huddinge Visarmissa inte det.

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*